Blog

We staan nooit stil, ontdek onze nieuwtjes.

We duiken zo nu en dan eens in de pen en schrijven iets. Over onze realisaties, het team achter Standmark maar ook over de sector.

5 min read

De D van Design

We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. 
Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
"Standen ontwerpen: ik doe het al meer dan 9 jaar. En wel ... het is een vak apart! Dit zijn mijn 5 belangrijkste takeaways." - Gia – ontwerp- en projectcoördinator

1. First things first: functioneel en praktisch

Wat moet jouw stand doen? Vaak is dat heel wat! En de ruimte is beperkt.

We puzzelen tot alles past in een slimme lay-out en een vlotte flow.

Dit zijn de meestgevraagde (basis)functies:

Productdisplays om producten te presenteren

✔ Een uitnodigende hospitality bar of verkoopbalie

Meeting zones voor gesprekken met potentiële klanten of partners

Berging om je stand netjes en georganiseerd te houden

Maar een stand kan nog zoveel meer zijn!

Wie inzet op beleving, vraagt vaak om:

Interactieve displays om meer info te delen of voor gamification

✔ Een photobooth

✔ Een plek voor productdemonstraties, presentaties of workshops

✔ Een podium voor live entertainment

Stand voor Ecoheating op BisBeurs
"Eerlijk: het kan éénder wat zijn. Daag ons maar uit! Wij houden van een challenge!" - Florian – ontwerp- en projectcoördinator

2. Technisch doordacht

Eens alles staat ingetekend op de juiste plaats, denken we aan de nodige voorzieningen.

Je wil op dat vlak niets te kort komen!  

Stroom- en data-aansluitingen op de juiste plek

💧  Wateraansluiting

🔌 Genoeg stopcontacten voor al je apparaten

💡  Verlichting voor zichtbaarheid en sfeer

3. Volgens de regels?

Voldoet ons ontwerp aan de regels van de beursorganisatie?

Die zijn vaak specifiek (elke beurs is anders) en streng!

Brandveiligheid speelt een belangrijke rol.  

Wij checken, dubbelchecken en leggen het ontwerp ter goedkeuring voor aan de beursorganisatie.

Een greep uit veelvoorkomende beursregels:

🧯 Enkel brandveilige materialen  

  • Plafonddoeken? Ok, maar dan wel sprinklerproof!
  • Kunstgras? Kan, maar dan wel brandvertragend.
  • Kunstplanten? Inspuiten met brandvertragend product!

🧯 De hoogte van de muren is vooraf bepaald

🧯 Zichtlijnen en looppaden: bezoekers vinden gemakkelijk de uitgang

4. Het oog wil ook wat

Nu de technische zaken vaststaan, kunnen we extra creatief zijn!  

We willen dat de stand herkenbaar is en de aandacht trekt.

De huisstijl van de klant is onze leidraad.

We spelen met kleur en mooie visuals voor een sterk merkbeeld.

We durven bold zijn, maar bewaken de balans. Een drukke stand kan indruk maken, maar het merk en de boodschap spelen de hoofdrol.

Stand voor Trixie op Maison & Objet

5. De bouwcheck

Nu hebben we een stand die beantwoordt aan de vraag en het budget van de klant. Maar … kunnen onze bouwers ermee overweg?

In tegenstelling tot een vast interieur is een stand tijdelijk. Hij moet snel op- en af te bouwen zijn.

We kiezen vaak voor modulaire elementen.

Lichte en slimme constructies die makkelijk te vervoeren zijn en in elkaar passen als een bouwpakket.

"Standen ontwerpen, er komt heel wat bij kijken. De stand moet passen bij jouw merk, je boodschap versterken én bezoekers aantrekken. Bij Standmark ontwerpen we standen die er niet alleen goed uitzien, maar ook slim in elkaar zitten." Gia – ontwerp- en projectcoördinator

Klaar om jouw ideale stand te ontwerpen?  Neem dan gerust contact met ons op!
5 min read

Standmark neemt Diverso + over

Standmark neemt Diverso + over

Sam Vandierendonck, CEO Standmark (links) en Steve Sleurs, CEO Diverso + (rechts)

Standmark kondigt de overname aan van het Limburgse Diverso Plus, een gevestigde speler in standenbouw en interieurinrichting.

De overname werd dit voorjaar afgerond en versterkt de ambitie van Standmark om verder te groeien in de Belgische en internationale B2B-markt.

Standmark, met hoofdzetel in Erpe-Mere en Sam Vandierendonck aan het roer, bouwt al meer dan 25 jaar standen en interieurs met een focus op totaalbeleving, degelijkheid en service. Het bedrijf staat bekend om zijn doordachte ontwerpen, eigen productie en persoonlijke aanpak.

Diverso Plus, onder leiding van Steve Sleurs, is al 30 jaar een vaste waarde in creatieve standenbouw en high-end interieurprojecten. Het Diverso Plus team realiseert alles inhouse — van ontwerp tot afwerking — met een herkenbare designsignatuur.

Krachten bundelen

Vorig jaar besloot Steve Sleurs, op dat moment vijftien jaar zaakvoerder van Diverso Plus, zijn bedrijf over te dragen. "Ik plaatste een advertentie op een gespecialiseerde website en kreeg meteen veel reacties. Standmark sprong eruit: de eerste koffie met Sam smaakte naar meer. Onze babbel verliep open, eerlijk en inhoudelijk sterk."

Ook Sam Vandierendonck, zaakvoerder van Standmark, voelde meteen dat er potentieel zat in de klik: "Steve en ik praatten over onze aanpak, onze ambities. De vibe zat goed. Geen holle verkooppraatjes, wel de goesting om samen iets op te bouwen."

Dezelfde drive, complementaire aanpak

Beide bedrijven plaatsen de klant centraal, werken met brede projectrollen en houden van korte communicatielijnen. Maar net hun verschillen maken hen sterker.

Steve: "Diverso werkte sterk vanuit buikgevoel. Standmark brengt meer structuur, processen en slagkracht. Dat vult perfect aan."

Sam: "En tegelijk nemen we elkaars frisse blik mee. We dagen elkaar uit, houden het scherp. Dat levert nu al mooie resultaten op."

Samen pionieren, stap voor stap

De samenwerking is bewust gefaseerd aangepakt. Teams laten kennismaken, eerste projecten samen aanpakken, digitaal afstemmen, …

"Je voelt het enthousiasme", zegt Steve. "Het pioniersgevoel is terug."

Ook Sam is tevreden: "We hebben nu meer mensen, meer expertise, en tegelijk blijft de organisatie wendbaar. Die combinatie is goud waard."

Voor klanten: méér van wat al goed zat

Voor klanten verandert er weinig aan de vertrouwde aanpak – maar ze zullen wel het verschil merken. In professionaliteit. In mogelijkheden.

"Met Diverso Plus werkten we, naast standenbouw, al aan musea, hotels, interieurs",vertelt Steve. "Maar vaak ontbraken tijd en middelen om dat verder uit te bouwen.Nu behoort die diversifiëring terug tot de mogelijkheden."

Sam vult aan: "Samen zitten onze sterktes in creatieve oplossingen, kwaliteit aan een faire prijs, en volledige ontzorging. Daar bouwen we verder op."

Grote kleine speler

Standmark hoeft niet de grootste te zijn, wel een betrouwbare partner die er echt staat – van eerste briefing tot oplevering.

"Onze klanten investeren veel in hun beursdeelname", zegt Sam. "Dan is het cruciaal dat wij hen optimaal ondersteunen, met duidelijke communicatie en een sterke uitvoering."

Trots, energie en goesting in de toekomst

Voor Steve is deze stap ook persoonlijk waardevol: "Na vijftien jaar als ondernemer wil ik nu meebouwen aan een groter verhaal, met meer slagkracht."

Sam: "Ik groei elke dag door deze samenwerking. Soms is het pittig, maar het geeft voldoening om de trots te zien bij het team en de tevredenheid bij klanten."

Meer Standmark?

Volg de LinkedIn-pagina van Standmark voor nieuws en updates.

5 min read

De C van Calculatie

We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
"𝑺𝒍𝒊𝒌 ... 𝒅𝒊𝒆 𝒃𝒆𝒖𝒓𝒔𝒅𝒆𝒆𝒍𝒏𝒂𝒎𝒆 𝒌𝒐𝒔𝒕 𝒈𝒆𝒍𝒅!"
Dat horen we wel vaker. En dat begrijpen we!
Met deze post geven we je inzicht in het kostenplaatje van een stand en een beursdeelname. Welke kosten zijn er? En hoe zorgen wij ervoor dat je investering rendeert?

Een beursdeelname is een investering die moet lonen. Als bedrijf steek je veel tijd en middelen in de voorbereiding, deelname en opvolging. Daarom hou je het kostenplaatje terecht goed in de gaten.

Maar waar bestaan die kosten eigenlijk uit?

1. Standplaatskosten

De eerste kostenpost? De standplaats zelf.

Voor een vakbeurs in de Benelux of Duitsland betaal je:

💰 €80 – €300 per m² aan de beursorganisatie.

⚡ Kosten voor water- en elektriciteitsaansluitingen.

📍 Locatie-impact: Een prominente plek in een drukbezochte hal kost meer dan een stand in een hoek

2. Kosten voor de bouw van de stand

Niet elke stand is hetzelfde. En veel factoren bepalen de prijs, denk aan:

  • Grootte
  • Maatwerk
  • Digitale toepassingen
  • Locatie
  • ….

Richtprijzen geven is moeilijk, maar we willen het toch proberen.

🏗 Een simpele maar functionele stand kan vanaf €125/m².

✨ Hoe creatiever het design, hoe meer technologie en maatwerk, hoe meer ruimtes of verdiepingen … hoe hoger de prijs.

🏆 De meeste standen die wij bouwen zitten tussen €300/m² en €500/m².

👉 Uiteindelijk hangt alles af van de wensen van de klant.

3. Andere kosten om rekening mee te houden als exposant

Logistiek & transport voor jouw materialen en mensen.

Buitenlandse beurzen brengen extra kosten met zich mee (denk bv. aan Brexit-effecten).

👥 Promotie, personeel & verblijf

Reiskosten, accommodatie en marketingmateriaal tellen ook mee.

Calculeren, calculeren… wie goed rekent, kan slimmer bouwen

We maken er een erezaak van om met onze klanten mee te denken in functie van hun budget!

Bij standenbouw telt elk detail. Daarom berekenen we zorgvuldig élk onderdeel:

📏 Vloer & constructie

Van standaardoplossingen tot maatwerk.

💡 Huurmaterialen

Verlichting, truss, AV-technieken.

🎨 Ontwerp & projectcoördinatie

Een stand moet niet alleen mooi zijn, maar ook slim en veilig gebouwd.

🚛 Logistiek

Transport van materialen én team.

Door prijzen jaar na jaar op te volgen, te vergelijken én door aan nacalculatie te doen, zit die berekening in onze vingers. We zien snel waar het goedkoper kan zonder in te boeten op kwaliteit!

Open kaart! Samen naar een eerlijke prijs

Ons uitgangspunt: hoe creëren we een correcte prijs voor iedereen? Voor de klant, maar ook voor onszelf als standenbouwer!

Dat betekent:

✅ Een stand die rendeert voor de klant.

✅ Efficiënt bouwen zonder verborgen kosten.

✅ Een gezonde marge voor ons, zodat we kunnen blijven investeren in innovatie en in onze mensen

"Een beursstand is dus geen kostenpost, maar een strategische investering. En wij doen ons deel met passie om ervoor te zorgen dat die rendeert! Zo bouwen we niet alleen sterke stands, maar ook sterke samenwerkingen." - Sam, zaakvoerder
Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de budgettering van jouw beursdeelname? Neem dan gerust contact met ons op!
5 min read

De B van Bouwdossier

We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
Tweede letter in de rij: de B van Bouwdossier.
Met een bouwdossier dat leest als een LEGO-handleiding, wordt elke opbouw kinderspel, toch? 😅
Helaas ... maar een goede voorbereiding is wel het halve werk!

Stap 1: Technisch design

Heb je een ontwerp voor jouw stand?

Of het nu door ons is gemaakt of door jou is aangeleverd ... wij vertalen het ontwerp in een bouwdossier.

We starten met een technisch design. Dat geeft duidelijk aan uit welke onderdelen jouw stand bestaat. Zo weten we wat we op maat moeten maken in ons atelier, wat uit ons magazijn komt en wat we eventueel moeten inkopen. - Diego, technical operations coördinator

Stap 2: Bouwdossier

Vervolgens maken we een uitgebreid bouwdossier.

We denken aan de essentials: vloeren, wanden, plafonds, hoogbouw, elektriciteit, watertoevoer, verlichting ...

Maar ook aan alle extra’s, zoals visuals, branding, meubilair, beleving, decoratie, groen, ... Ja, zelfs aan de frigo-inhoud!

Tenslotte staan ook alle contactpersonen en praktische afspraken in het dossier. 

Stap 3: briefing

De projectleider brieft het bouwdossier aan de bouwer. Door alle elementen samen te overlopen, kan de bouwer tijdens de opbouw zelfstandig aan de slag.

Het bouwdossier leest als een LEGO-handleiding. Stap voor stap zegt het wat er wanneer moet gebeuren. Zo bereiden wij ons voor op een vlotte opbouw!

Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de fijne kneepjes van ons vak? Neem dan gerust contact met ons op!

5 min read

De A van Afbouw

We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw. Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
We beginnen bij ... het einde van de beurs. De A van Afbouw.

Afbouw ≠ afbraak

Hopelijk heb je als exposant véél werk na de beurs met het opvolgen van al die nieuwe leads en bestellingen!

Ook wij schieten weer in actie. We bouwen elke stand terug af. Camion op, richting Standmark headquarters.

Afbouw staat niet gelijk aan afbraak. Door standelementen na iedere beurs zorgvuldig te demonteren en te inspecteren, kunnen we onderdelen opnieuw inzetten voor toekomstige evenementen.

Deze manier van werken vermindert afval, bespaart kosten en draagt bij aan een groenere evenementensector - een aanpak die zowel exposanten als beursorganisaties steeds meer waarderen. - Giacinta, design- en projectcoördinator

Orde in de chaos

In de beurshallen heerst tijdens de afbouw een drukte van jewelste. Iedere standenbouwer is volop in de weer om materialen snel en ordelijk in de camion te laden. De sleutel tot succes? Een goede voorbereiding en planning.

Sommige beursorganisaties spelen hierop in: zij laten de standenbouwers vaste timeslots reserveren voor de afbouw. De gespreide planning die zo ontstaat, voorkomt dat alle partijen tegelijkertijd in de weer zijn en in elkaars weg lopen. 

Zo kan iedereen efficiënter en veiliger werken. Het zijn vooral de Nederlandse en de Duitse beursorganisaties die deze manier van werken al implementeren. - Florian, design- en projectcoördinator

Joint effort

De afbouw is een teaminspanning. Essentieel zijn duidelijke afspraken tussen alle betrokken partijen – van de standenbouwer tot de exposant en de beursorganisatie. Welke materialen wil de klant terug bij hen? Welke standelementen stockeren we in ons magazijn? Welke recyclageregels legt de beursorganisatie op?

De afbouw van een beurs is dus veel meer dan alleen het terugbrengen van materialen – het is een zorgvuldig gecoördineerd proces dat draait om planning, communicatie en samenwerking.

Heb je vragen over onze aanpak of wil je meer weten over de fijne kneepjes van de afbouw? Neem dan gerust contact met ons op!

5 min read

Standmark in 't nieuw: rebranding en nieuwe website

Bij Standmark bouwen we al decennia standen en interieurs die impact maken. Tijd om even stil te staan, achterom te kijken en vooral: vooruit te blikken. Vandaag lanceren we met trots onze nieuwe huisstijl en onze gloednieuwe website. 

Dankbaar voor gisteren

Er zijn best veel redenen om trots te zijn.

Trots op onze jarenlange ervaring in de Europese markt van standenbouw en interieurs. We’ve got some miles under our belt … En onderweg hebben we veel geleerd! Deze expertise is de basis van alles wat we doen.

Trots op ons trouw klantenbestand, dat door de jaren heen met ons is gegroeid. Door keer op keer te investeren in relaties hebben we samen iets waardevols opgebouwd.

En zeker trots op ons onze getalenteerde equipe van meer dan 30 ontwerpers, bouwers en planners. Elke dag creëren we samen impactvolle creaties.

Stilstaan bij vandaag

Het werd tijd om even stil te staan bij wie we vandaag zijn. De voorbije maanden hebben we met Helena en Kasper van Valued een intensief traject doorlopen. In boeiende sessies hebben we samen scherpgesteld: wat drijft ons, en wat maakt ons uniek?

Dit proces bracht niet alleen interessante inzichten, maar hielp ons ook onze focus nog duidelijker te definiëren.

Klaar voor morgen: Een frisse look en een duidelijke stem

We kijken vol vertrouwen naar de toekomst. En die toekomst krijgt een nieuw gezicht. Onze rebranding staat voor wat we doen en waar we in geloven:

Onze nieuwe baseline: Build a stand, leave a mark

Een beursstand is zoveel meer dan een mooie presentatie. Het is een manier om als merk te laten zien dat je er bent, om connectie te maken met je klanten en een blijvende indruk achter te laten. Bij Standmark gaat het niet alleen om de esthetiek, maar om ervoor te zorgen dat jouw merk écht een stempel drukt.

Ons logo: krachtig en speels

Het nieuwe logo straalt kracht uit, maar blijft toegankelijk. Het speelse groene bolletje symboliseert onze "mark"—de stempel die we samen achterlaten.

We houden vast aan ons vertrouwde electric blue: de kleur van actie. Maar we voegen zachtere tonen toe, zoals peach, en een vleugje groen dat symbool staat voor groei en vernieuwing.

Onze kernwaarden

Wat onze klanten van ons mogen verwachten, blijft onveranderd:

  • Klantgericht: onze klanten zijn geen nummer, maar een partner. Persoonlijk contact is de basis en onze zaakvoerder Sam is altijd dichtbij
  • Doordacht: we denken strategisch mee en zorgen dat we alle obstakels wegnemen
  • Rechtuit: we communiceren transparant en duidelijk
  • Betrouwbaar: we leveren de projecten op tijd op en volgens afspraak

"Ik ben ongelooflijk trots op ons team en op het traject dat we samen hebben afgelegd. Met deze rebranding hopen we onze energie en goesting voor de toekomst uit te stralen. Ik kan niet wachten om te zien wat we samen gaan bereiken." - Sam, zaakvoerder Standmark

Blijf op de hoogte.

Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte van onze nieuwtjes.