De D van Design
We nemen je mee in de wondere wereld van de standenbouw.
Een reeks van A tot Z. Hierna heeft ons vak geen geheimen meer voor jou!
"Standen ontwerpen: ik doe het al meer dan 9 jaar. En wel ... het is een vak apart! Dit zijn mijn 5 belangrijkste takeaways." - Gia – ontwerp- en projectcoördinator

1. First things first: functioneel en praktisch
Wat moet jouw stand doen? Vaak is dat heel wat! En de ruimte is beperkt.
We puzzelen tot alles past in een slimme lay-out en een vlotte flow.
Dit zijn de meestgevraagde (basis)functies:
✔ Productdisplays om producten te presenteren
✔ Een uitnodigende hospitality bar of verkoopbalie
✔ Meeting zones voor gesprekken met potentiële klanten of partners
✔ Berging om je stand netjes en georganiseerd te houden
Maar een stand kan nog zoveel meer zijn!
Wie inzet op beleving, vraagt vaak om:
✔ Interactieve displays om meer info te delen of voor gamification
✔ Een photobooth
✔ Een plek voor productdemonstraties, presentaties of workshops
✔ Een podium voor live entertainment
.jpg)
"Eerlijk: het kan éénder wat zijn. Daag ons maar uit! Wij houden van een challenge!" - Florian – ontwerp- en projectcoördinator

2. Technisch doordacht
Eens alles staat ingetekend op de juiste plaats, denken we aan de nodige voorzieningen.
Je wil op dat vlak niets te kort komen!
⚡ Stroom- en data-aansluitingen op de juiste plek
💧 Wateraansluiting
🔌 Genoeg stopcontacten voor al je apparaten
💡 Verlichting voor zichtbaarheid en sfeer
3. Volgens de regels?
Voldoet ons ontwerp aan de regels van de beursorganisatie?
Die zijn vaak specifiek (elke beurs is anders) en streng!
Brandveiligheid speelt een belangrijke rol.
Wij checken, dubbelchecken en leggen het ontwerp ter goedkeuring voor aan de beursorganisatie.
Een greep uit veelvoorkomende beursregels:
🧯 Enkel brandveilige materialen
- Plafonddoeken? Ok, maar dan wel sprinklerproof!
- Kunstgras? Kan, maar dan wel brandvertragend.
- Kunstplanten? Inspuiten met brandvertragend product!
🧯 De hoogte van de muren is vooraf bepaald
🧯 Zichtlijnen en looppaden: bezoekers vinden gemakkelijk de uitgang
4. Het oog wil ook wat
Nu de technische zaken vaststaan, kunnen we extra creatief zijn!
We willen dat de stand herkenbaar is en de aandacht trekt.
De huisstijl van de klant is onze leidraad.
We spelen met kleur en mooie visuals voor een sterk merkbeeld.
We durven bold zijn, maar bewaken de balans. Een drukke stand kan indruk maken, maar het merk en de boodschap spelen de hoofdrol.
.jpg)
5. De bouwcheck
Nu hebben we een stand die beantwoordt aan de vraag en het budget van de klant. Maar … kunnen onze bouwers ermee overweg?
In tegenstelling tot een vast interieur is een stand tijdelijk. Hij moet snel op- en af te bouwen zijn.
We kiezen vaak voor modulaire elementen.
Lichte en slimme constructies die makkelijk te vervoeren zijn en in elkaar passen als een bouwpakket.
"Standen ontwerpen, er komt heel wat bij kijken. De stand moet passen bij jouw merk, je boodschap versterken én bezoekers aantrekken. Bij Standmark ontwerpen we standen die er niet alleen goed uitzien, maar ook slim in elkaar zitten." Gia – ontwerp- en projectcoördinator